Cubitale tunnel syndroom / Cubitaal tunnel syndroom

Wat is het Cubitale Tunnel Syndroom

Het Cubitaal Tunnel Syndroom / Cubitale Tunnel Syndroom (in het engels Cubital Tunnel Syndrome) is een aandoening waarbij de elleboogzenuw (nervus ulnaris) bekneld raakt. Deze beknelling vindt plaats in de cubitale tunnel tussen het bot en de huid. Dit gebied wordt, alhoewel het geen echt bot is, vaak aangeduid als het ’telefoonbotje‘, ‘stroombotje’ of ‘elektrisch’ botje. Wanneer u dit ‘botje’ ergens tegenaan stoot ontstaat er een elektrische, prikkelende sensatie alsof u een elektrische schok krijgt.

Symptomen van Cubitaal Tunnel Syndroom

Typische symptomen van het Cubitaal Tunnel Syndroom zijn:

• Tintelende sensaties aan de pinkzijde van de hand en binnenkant van de elleboog / onderarm.
  • Pijn die vanuit de elleboog uitstraalt naar de pink.
  • Afgenomen gevoel aan de binnenkant van de onderarm.
  • Verergering van klachten bij volledige buiging van de elleboog.
  • Gevoelloosheid

Het syndroom kan worden veroorzaakt door verschillende factoren, waaronder:

• Langdurige druk op de zenuw, bijvoorbeeld door frequent op de elleboog te leunen (verkeerde werkhoudig).
  • Herhaaldelijke bewegingen die de elleboog belasten, zoals tijdens werkzaamheden als constructiewerk of kantoorwerk (KANS / CANS / Muisarm).
  • Slapen met een gebogen elleboog.
  • Traumatisch letsel, zoals een val of een ongeluk.
Cubitale / Cubitaal Tunnel Syndroom behandeling bij Fysio-Fit Utrecht.

Behandelmethodes bij Cubitale Tunnel Syndroom

Diverse fysiotherapeutische behandelingsmethodes voor het Cubitaal Tunnel Syndroom zijn:

Oefentherapie / krachttraining:
De fysiotherapeut zal een gepersonaliseerd oefenprogramma opstellen om de spierkracht van de onderarm te behouden en het ‘glijden’ van de zenuw te bevorderen.

Manuele Therapie (mobiliseren):
Door middel van mobilisatietechnieken kan de fysiotherapeut de mobiliteit van de elleboog verbeteren en de druk op de zenuw verminderen.

Mulligan Therapie:
Deze methode omvat specifieke technieken om de de ‘sporing’ in het gewricht te corrigeren waardoor de pijn en beperkingen verminderen.

Medical Taping:
Het aanbrengen van specifieke tape kan helpen om de druk op de zenuw te verminderen en de pijn en overige symptomen bij Cubitaal Tunnel Syndroom te verlichten.

Tips

• Vermijd activiteiten die de symptomen verergeren, zoals langdurig op de elleboog leunen.
  • Gebruik een spalk of kussentje om de elleboog ’s nachts gestrekt te houden.
  • Pas ergonomische principes toe om overmatige belasting van de elleboog te voorkomen, vooral tijdens werkzaamheden die herhaalde elleboogbewegingen vereisen (KANS / CANS). Zie ook