Runners knee / Lopersknie

Ervaar je pijn / irritatie aan de buitenkant van je knie of rond de knieschijf tijdens het hardlopen en / of erna? Mogelijk heb je dan last van de veelvoorkomende blessure Runners Knee ook wel ‘Lopersknie’, ‘Iliotibiaal Frictiesyndroom’, ‘Iliotibialis Frictie Syndroom’ of ‘Runner’s Knee’ genaamd.

Een Loperknie is in drie stadia in te delen:

Stadium 1:
Pijn na de inspanning

Stadium 2:
Al pijn tijdens de inspanning

Stadium 3:
Constant aanwezige pijn

Runners knee - Lopersknie - Iliotibiaal frictiesyndroom (IFS) behandeling Fysio-Fit Utrecht
Runners knee – Lopersknie – Iliotibiaal frictiesyndroom behandeling bij Fysio-Fit Utrecht

Wat is een Runners Knee (iliotibialis frictie syndroom)?

Een Runner’s Knee komt voort uit overmatige belasting van de peesplaat ’tractus iliotibialis’ aan de zijkant van je bovenbeen, die reikt tot net boven de knie. Tijdens het buigen en strekken van de knie schuift deze pees over een uitstekend botpunt, wat resulteert in het Tractus Iliotibialis Frictie Syndroom (TIFS) / Iliotibiaal Frictiesyndroom of ook wel Ilio Tibial Band Syndrome (ITBS) .

Oorzaken van een Runners Knee

Verschillende factoren kunnen bijdragen aan een Runners Knee:

• Een verkeerde opbouw van het hardloopschema
  • Een onjuiste looptechniek
  • Te weinig kracht in been- of bilspieren (waardoor de knie te veel naar binnen valt)
  • Verkorte spieren aan de buitenzijde van het bovenbeen (zorg door een toename in de spanning voor meer wrijving).
  • Een standsafwijking van het been
  • Een standsafwijking van de voet
  • Versleten of slecht schoeisel

Tevens hebben mensen met de zogenaamde O-benen of X-benen  meer kans op het ontwikkelen van Runner’s Knee.

We stellen de diagnose door lichamelijk onderzoek, hardloopanalyse en indien nodig aanvullend onderzoek met echografie.

Fysiotherapie bij Iliotibiaal Frictiesyndroom

Bij Fysio-Fit Utrecht doen we niet alleen symptoombestrijding (verlichting van de pijn) maar ook aan preventie van Runners Knee. De behandeling richt zich o.a. op het versterken van specifieke spieren door middel van oefentherapie, ook geven wij advies over aanpassingen in je looppatroon.

Wilt u een afspraak maken bij onze fysiotherapiepraktijk in Utrecht? Log direct in voor het maken van een online afspraak. Heeft u liever persoonlijk contact, neem dan telefonisch contact op. U kunt ook een e-mail sturen naar: receptie@fysiofit-utrecht.nl.